v46 Fysisk prestation

Hej! Denna vecka har vi haft fysisk prestation på tapeten. Det har varit mycket träning och mycket intressant teori. Jag tror att vi alla är lite möra i både kropp och knopp efter den.

Vi har med kraft gett oss in i träningsdjungeln för att hitta vad som krävs för att prestera bättre. Vi har tittat och lyssnat på elitidrottare, läkare, fysiologer och dietister för att höra vad de rekommenderar. Gått igenom träningstriangeln (Träning, kost och återhämtning) för att själva få reflektera över vad vi behöver för att förbättra oss själva.

Det är viktigt för oss blivande fjälledare att vara fysiskt aktiva, då utbildningen kommer att ställa höga krav på oss. En sådan fysisk period av utbildningen kommer vara under 3 veckors turen som börjar v.15. Vi ska då under 3 veckor vara ute på en skidtur där vi ska ta med all mat vi behöver och utrustning i pulka. För att förberedda oss mer för tre veckors turen och framtida äventyr har vi också fått lära oss om överlevnads fysiologi och hur vi räknar ut vårt energibehov vid olika typer av fysisk aktivitet.

För att bryta av från all teori har vi i slutet av dagen haft ett träningspass som några av eleverna har fått bestämma. Det vi då har tränat är.

*Innebandy utan sarg: För att öka konditionen och koordinationen, ett bra sätt att träna kondition efter som spelet är väldigt intensivt.

*Jazzdans: Mycket rörlighet och koordination plus att det är jätteroligt att träning.

*Bodybalance: En blandning av yoga, pilates och tai-chi med fokus på rörlighet, styrka och balans. *Styrketräning: I början övade vi teknik, för att sedan köra ett crossfit inspirerat pass. Alltså funktionella övningar i ett högre tempo för att träna styrka och kondition.

*Skridskor: Sista dagen åkte vi skridskor på badsjön.

Det var en kort summering av veckan!


Tidigare Inlägg
Senaste Inläggen