Fjäll24 recap

Hej på er där ute! Nu har klass 24 kommit igång med allt och landat hemma i Storuman. Just nu har vi några teoriveckor så vi har lite mer tid åt att fixa med hemsida och saker här hemma.

Vi har nu gått ungefär tre månader och tiden har sprungit iväg. Här kommer en liten recap;

AUGUSTI Skolan började med några dagar på skolan med att försöka lära känna varandra bättre. En fin tur till Ammarnäs med alla klasser på skolan skulle få oss att interagera lite mer mellan klasserna.

SEPTEMBER

Veckan efter det åkte vi upp till Abisko och fick en riktigt fin tur tillsammans med Jon, Frida och Adam som gick i fjäll 23. Vi fick lite tips och tricks, frågade ut dem om diverse projekt, praktiker och andra saker vi ska göra i utbildningen. När vi var tillbaka i Storuman hade vi grundläggande friluftsliv där vi bl.a. övade på att vada ordentligt, bygga vindskydd som vi sen sov i, laga mat i kokgropar och lite övningar med karta och kompass. Sen var det dags för den mytomspunna sjukvårdsveckan som var intensiv och lärorik. Teori blandades med praktiska scenarion där vi fick öva på det vi nyss gått igenom. Lena och Elias från NOLS gjorde ett grymt jobb att lära ut och hålla oss alerta trots långa dagar. På torsdagen hade vi ett nattscenario som utspelade sig ute vid Uman i skogen då vi med hjälp av våra nya kunskaper lägga om sår, lugna patienter, spjäla ben och öva HLR.

Med både grundläggande friluftslivsveckan och sjukvårdsveckan i ryggen var det sedan dags för primitiva. Bygga vindskydd ute i skogen och sova där i tre nätter utan sovsäck eller liggunderlag. Det gick lite segt till en början då sträckan vi skulle gå var ca 3km längre än planerat. Väl framme började vi bygga vindskydd och fixa ved och granris. Vi fick turas om att sitta eldvakt medan de andra låg och skedade för att hålla värmen. De två andra dagarna la vi våra krafter på att bygga en kåta. Vi högg granar för granris och slanor, skalade av mossa för att täta, flätade granris till väggar och samlade ännu mera ved. Vädret bjöd på minusgrader och lite snö, men också regn och fina soltimmar. Efter tre nätter utan ordentlig sömn och sot i hela ansiktet var det skönt att komma tillbaka till internatet.

OKTOBER Första veckan i Oktober bar det av till Pieljekaise med Håkan med fokus på djur och natur. Naturen och vädret bjöd på mer snö än vi väntat oss men det blev en väldigt fin tur. Fick se älgar som rörde sig tidigt på morgonen medan vi åt frukost och vi fick lära oss att kalla på älgarna som svarade oss (Håkan mest...) och kom gående i skogen. En av dagarna planerade vi själva vår rutt och gick i smågrupper till nästa lägerplats där en skön brasa väntade för att torka och värma oss från den bitande kylan.

Sista turen för hösten blev kortare än planerat på grund av snö. Vi fick planera våra rutter själva och gick till Tjåkkåle stugan norr om Klimpfjäll. Sov i våra tält men värmde oss och lagade mat inne i den fina stugan. Dagen efter gick vi en tur längs med Norgefararleden i Renndalen.

Veckan efter det började vi med jägarexamen och Åsa Holmgren kom och hade teori för oss och Prepper-klassen. Då gick vi igenom alla olika jaktbara djur och grunderna för jakt och jaktetik.

Veckorna efter detta har vi spenderat på olika håll då vi hade två projektveckor och en lovvecka. Några gjorde lite olika vandringar, en åkte och surfade i Spanien, två vandrade i Korsika, en ledde höstlovsaktiviteter, en jobbade med renskiljning.

Det var allt för denna perioden! Följ oss på sociala medier för där är vi bäst på att uppdatera. Ha det fint! Fjäll24